صلاحیت‌های شخصی مدیران آموزشی در رویکرد شایسته‌گزینی با نگرشی بر نهج‌البلاغه

نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی)

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی

2 ـ استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه امام صادق(ع)

چکیده

مدیران آموزشی، در کیفیت اجرای برنامه‏ های آموزشی و پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت لازم  است از ویژگی‏ ها و شایستگی‏ های متناسب با این مسئولیت خطیر برخوردار باشند؛ زیرا  یک نظام آموزشی بدون بهره‌مندی از مدیران شایسته، دلسوز، متقی، مخلص، مدبر و با تجربه، نایل به اهداف خود نمی‌گرددد . بنابراین استفاده از چارچوب کلی و نظام‌مند و اجرای طرح‌های مناسب در زمینه جذب، تربیت و نگهداری مدیران از ضروری ترین اقدامات در جهت اصلاح مدیریت آموزش و پرورش و حرکت به سوی اعمال اصل شایسته سالاری در مدیریت آموزشی است. پژوهش حاضر در صدد است با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و  به‌کارگیری روش تحلیل متن به شیوه قیاسی- استقرایی،  با در نظر گرفتن مفهوم شایستگی و فرایند شایسته‌سالاری، به بررسی صلاحیت‌های شخصی مدیران  آموزشی از دیدگاه امام علی(ع) در نهج‌البلاغه بپردازد. یافته‌های تحقیق بیانگر آن است که در رویکرد شایسته‌گزینی، ویژگی‌های قدرت تسلط بر خویشتن هنگام بر‌انگیختگی، قاطعیت، رازداری و عیب پوشانی، رفق و مدارا و وفای به عهد و پیمان، از جمله صلاحیت‌های شخصی مدیران آموزشی در نهج‌البلاغه است که از نظر متخصصان علوم دینی و دانش مدیریت  بیشترین اهمیت را دارا می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [العربیة]

الصلاحیة الشخصیة لمدراء مجال التعلیم علی أساس اتجاه اختیار ذوی الجدارة علی ضوء نهج ‏البلاغة

چکیده [العربیة]

من المهم اتصاف مدراء مجال التعلیم بمیزات و أهلیة مناسبة لما یتمتعون بمسؤولیة خطیرة لرفع مستوی تطبیق البرامج التعلیمیة و تطویر الأهداف التربویة و التعلیمیة؛ إذ لن تبلغ الأنظمة التعلیمیة أهدافها إلا بالاعتماد علی مدراء یتصفون بالصلاحیة و الالتزام بالمسؤولیة و بالدین و الإخلاص و التدبیر و الخبرة.
و من هذا المنطلق یعتبر استخدام منهج عام و منظم و تطبیق برامج مناسبة فی مجال توظیف و تربیة المدراء یعتبر من أهم الإجراءات اللازمة لتعدیل الإدارة التعلیمیة و التربویة و السیر إلی تنفیذ أصل سیادة الجدارة فی ساحة الإدارة التعلیمیة.
و تهدف هذه الدراسة إلی معالجة موضوع صلاحیة مدراء التعلیم من وجهة نظر الإمام علی(ع) من خلال نهج البلاغة بالاعتماد علی منهج الدراسات الوصفی التحلیلی و توظیف منهج تحلیل المحتوی مع أخذ موضوع الصلاحیة و سیادة الجدارة بعین الاعتبار.
و تشیر النتائج إلی ضرورة اتصاف مدراءالتعلیم بممیزات خاصة منها القدرة علی ضبط النفس عند الغضب، و الحزم، و حفظ الأسرار، و ستر العیوب، و الرفق و المداراة و الوفاء بالعهد و ذلک علی أساس تعالیم نهج البلاغة الذی یحظی ببالغ الأهمیة عند متخصصی العلوم الدینیة و علم الإدارة.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • الجدارة
  • سیادة الجدارة
  • الصلاحیات الشخصیة
  • مدراء التعلیم
  • نهج ‏البلاغة